Tipare ale Memoriei – un puzzle al unei povești

Poate una dintre cele mai cunoscute zicale este „pas cu pas”. Pentru cei răbdători, poate fi o cheie spre succes, oferindu-le posibilitatea de a analiza și de a se bucura de fiecare reușită, de fiecare mică amintire. Acest „pas cu pas” este, de fapt, un puzzle al unei povești. Sau o interfață grafică interactivă, cum propune Marius Jurca prin proiectul „Tipare ale Memoriei”.

Marius Jurca, sub pseudonimul – „poate puțin complicat” – 13m10j (M este a treisprezecea literă din alfabet și J este a zecea literă), este absolvent de grafică, de la licență până la doctorat, la Facultatea de Arte și Design din Timișoara. Din 2010, majoritatea proiectelor lui au fost realizate în mediul digital: sunt aplicații, android sau mici programe de windows și au fost create în funcție de rezoluțiile specifice ale dispozitivelor pe care au fost expuse.

Așa este și „Tipare ale memoriei”, „un proiect interactiv, care propune publicului o explorare vizuală”, spune Marius. Fragmente de amintiri din viața lui Alfred Mülroth, zis și Fredi, vor fi extrase și introduse în proiect sub altă formă. Materialul care stă la baza lucrării este interviul pe care Nicoleta Mușat l-a realizat în 2019 cu domnul Mülroth, fostul primar din Lenauheim, acum în vârstă de 90 de ani.

„Tipare ale memoriei” aduce în prim plan această poveste, spusă în 518 fragmente. Mai concret, această interfață grafică este compusă din 518 elemente geometrice circulare, adică cercuri. Fiecare dintre acestea redă sonor o propoziție sau o frază din relatările domnului Mülroth, preluate din interviul Refugiați din România. „Întreaga poveste va putea fi descoperită treptat de către public, în urma interacțiunii lor cu fiecare element disponibil”. Un element, un cerc, are două stări: cea inactivă (pe negru) și cea activă (pe galben), semn că a fost accesat. Cu cât interacționează mai mult, cu atât ecranul se colorează mai tare. „Când ajunge să descopere întreaga poveste, suprafața e toată galbenă. Prin interacțiunea lor, aduc lumină în povestea respectivă, interacțiunea lor ajută la desfășurarea povestirii”.

Pe ecran va fi folosită o rezoluție 4K, iar în ceea ce privește sunetul, va fi folosit materialul original, brut, permițând astfel publicului să se apropie într-un mod intim de poveste și de persoana intervievată. „Când îl auzi pe el vorbind, cu amintirile cum îi vin, cu vocea și intensitatea lui… lucrurile astea m-au făcut să folosesc vocea originală. Mi s-a părut mult mai interesant faptul că exista interviul și că pot să-l aud pe el vorbind”, crede Marius.

Până acum, a selectat toate frazele interesante care a simțit că merită transcrise și le-a extras în fișiere audio mici. Ulterior, nu i-a rămas decât să creeze interfața, pentru care exista deja designul, urmând doar să fie programată. În ceea ce privește metoda de expunere, există posibilitatea ca ecranul să râmână pur și simplu într-un spațiu, orientat însă într-o poziție verticală, poate puțin diferit față de cum suntem obișnuiți să privim un ecran. De asemenea, aplicația este foarte ușor de urcat pe un server, pe un domeniu, și poate fi accesată rapid de pe orice dispozitiv.

Marius Jurca spune că și-ar dori ca „Tipare ale memoriei” să ofere o experiență care să stimuleze curiozitatea oamenilor, care să-i atragă să descopere o povestire într-un mod inedit. „Probabil, când vor intra în spațiu vor vedea un ecran cu cercuri negre, poate cu vreunul galben, care te va invita să interacționezi. Interfața va fi activă, și de acolo ei să vină, să descopere încet fiecare element. Asta mi-aș dori”.


Un reportaj de Anitta Pelin /  📸 Diana Bilec

Proiectul Tipare ale Memoriei a fost selectat în urma Apelului de proiecte Cămine în Mișcare și va fi prezentat publicului larg începând cu data de 5 decembrie 2020, la FABER (Spl. Peneș Curcanul, nr. 4-5, Timișoara), în cadrul expoziției Cămine în Mișcare 2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.